Γ.ΚΑΡΤΑΛΗ 71-ΡΟΖΟΥ ΒΟΛΟΣ ΤΗΛΕΦΩΝΟ 2421032961

Τρίτη 17 Μαΐου 2016

ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΑ ΠΟΛΙΤΙΚΑ(20η)-ΑΔΙΔΑΚΤΟ


Α. ΔΙΔΑΓΜΕΝΟ ΚΕΙΜΕΝΟ

Αριστοτέλους Πολιτικά Θ΄ 2.1-4

Ὅτι μὲν οὖν νομοθετητέον περὶ παιδείας καὶ ταύτην κοινὴν ποιητέον, φανερόν· τίς δ’ ἔσται ἡ παιδεία καὶ πῶς χρὴ παιδεύεσθαι, δεῖ μὴ λανθάνειν. Νῦν γὰρ ἀμφισβητεῖται περὶ τῶν ἔργων. Οὐ γὰρ ταὐτὰ πάντες ὑπολαμβάνουσι δεῖν μανθάνειν τοὺς νέους οὔτε πρὸς ἀρετὴν οὔτε πρὸς τὸν βίον τὸν ἄριστον, οὐδὲ φανερὸν πότερον πρὸς τὴν διάνοιαν πρέπει μᾶλλον ἢ πρὸς τὸ τῆς ψυχῆς ἦθος· ἔκ τε τῆς ἐμποδὼν παιδείας ταραχώδης ἡ σκέψις καὶ δῆλον οὐδὲν πότερον ἀσκεῖν δεῖ τὰ χρήσιμα πρὸς τὸν βίον ἢ τὰ τείνοντα πρὸς ἀρετὴν ἢ τὰ περιττὰ (πάντα γὰρ εἴληφε ταῦτα κριτάς τινας)· περί τε τῶν πρὸς ἀρετὴν οὐθέν ἐστιν ὁμολογούμενον (καὶ γὰρ τὴν ἀρετὴν οὐ τὴν αὐτὴν εὐθὺς πάντες τιμῶσιν, ὥστ’ εὐλόγως διαφέρονται καὶ πρὸς τὴν ἄσκησιν αὐτῆς). Ὅτι μὲν οὖν τὰ ἀναγκαῖα δεῖ διδάσκεσθαι τῶν χρησίμων, οὐκ ἄδηλον· ὅτι δὲ οὐ πάντα, διῃρημένων τῶν τε ἐλευθερίων ἔργων καὶ τῶν ἀνελευθερίων φανερόν, καὶ ὅτι τῶν τοιούτων δεῖ μετέχειν ὅσα τῶν χρησίμων ποιήσει τὸν μετέχοντα μὴ βάναυσον. Βάναυσον δ’ ἔργον εἶναι δεῖ τοῦτο νομίζειν καὶ τέχνην ταύτην καὶ μάθησιν, ὅσαι πρὸς τὰς χρήσεις καὶ τὰς πράξεις τὰς τῆς ἀρετῆς ἄχρηστον ἀπεργάζονται τὸ σῶμα τῶν ἐλευθέρων ἢ τὴν διάνοιαν.


O άνθρωπος είναι ζον πολιτικόν

         Η κοινωνική οντότητα που προήλθε από τη συνένωση περισσότερων χωριών είναι η πόλη, μια κοινωνική οντότητα τέλεια, που μπορούμε να πούμε ότι πέτυχε τελικά την ύψιστη αυτάρκεια συγκροτήθηκε για να διασφαλίζει τη ζωή, στην πραγματικότητα όμως υπάρχει για να εξασφαλίζει την καλή ζωή. Η πόλη, επομένως, είναι κάτι που ήρθε στην ύπαρξη εκ φύσεως, όπως ακριβώς και οι πρώτες κοινωνικές οντότητες, αφού αυτή είναι το τέλος εκείνων κι αφού αυτό που λέμε φύση ενός πράγματος δεν είναι παρά η μορφή που αυτό έχει κατά τη στιγμή της τελείωσης , της ολοκλήρωσής του: αυτό δεν λέμε, πράγματι, πως είναι τελικά η φύση του κάθε πράγματος, π.χ. του ανθρώπου, του αλόγου ή του σπιτιού , η μορφή δηλαδή που το κάθε πράγμα έχει όταν ολοκληρωθεί η εξελικτική του πορεία; Επίσης: Ο τελικός λόγος για τον οποίο υπάρχει ένα πράγμα είναι κάτι το έξοχο, και η αυτάρκεια είναι τελικός στόχος και, άρα, κάτι το έξοχο. Όλα αυτά κάνουν φανερό ότι η πόλη ανήκει στην κατηγορία των πραγμάτων που υπάρχουν εκ φύσεως και ότι ο άνθρωπος είναι ένα ον προορισμένο από τη φύση να ζει σε πόλη (πολιτικόν ζῶον). ο δίχως πόλη άνθρωπος (θέλω να πω: ο εκ φύσεως δίχως πόλη άνθρωπος, όχι ο δίχως πόλη από κάποια τυχαία συγκυρία) ή είναι άνθρωπος κατώτερης ποιότητας ή είναι ένα ον ανώτερο από τον άνθρωπο. Είναι σαν εκείνον που ο Όμηρος τον στόλισε με τους χαρακτηρισμούς  «άνθρωπος δίχως σόι, δίχως  νόμους, δίχως σπιτικό» . αυτός ο άνθρωπος , ο δίχως πόλη από τη φύση του, είναι – την ίδια στιγμή – και άνθρωπος που παθιάζεται  τον πόλεμο: είναι σαν ένα απομονωμένο πιόνι στο παιχνίδι των πεσσών.

ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ

Α. Να μεταφράσετε το συγκεκριμένο χωρίο: «Ὅτι μὲν οὖν νομοθετητέον…….. οὐκ ἄδηλον». (α΄ και β΄ απόσπασμα).
ΜΟΝΑΔΕΣ 10
Β1. Με βάση τα στοιχεία του α’ αποσπάσματος να δείξετε πώς η παιδεία είναι κατεξοχήν πολιτικό θέμα.
ΜΟΝΑΔΕΣ 15
Β2. Με βάση τα στοιχεία του β΄ αποσπάσματος να εξηγήσετε πώς ο Αριστοτέλης καταλήγει στο συμπέρασμα ότι ο άνθρωπος είναι «φύσει ζῶον πολιτικόν».
ΜΟΝΑΔΕΣ 15
Β3. Ποιά είναι τα θέματα που πραγματεύεται  ο Αριστοτέλης στα Πολιτικά και πώς ορίζει την πόλη;
ΜΟΝΑΔΕΣ 10
Β4. λανθάνειν , βίον, ἦθος, ταραχώδης, εἴληφε: Να γράψετε δύο ομόρριζες λέξεις (απλές ή σύνθετες) για καθεμία από τις λέξεις που σας δίνεται.                       
ΜΟΝΑΔΕΣ 10

Β. ΑΔΙΔΑΚΤΟ ΚΕΙΜΕΝΟ
μν Νικας τοιατα επε, τν δ θηναων παριντες ο μν πλεστοι στρατεειν παρνουν κα τ ψηφισμνα μ λειν, ο δ τινες κα ντλεγον. νγε δ προθυμτατα τν στρατεαν λκιβιδης Κλεινου, βουλμενος τ τε Νικίᾳ ναντιοσθαι, ν κα ς τλλα διφορος τ πολιτικ κα τι ατο διαβλως μνσθη, κα μλιστα στρατηγσα τε πιθυμν κα λπζων Σικελαν τε δι’ ατο κα Καρχηδνα λψεσθαι κα τ δια μα ετυχσας χρμασ τε κα δξ φελσειν. ν γρ ν ξιματι π τν στν, τας πιθυμαις μεζοσιν κατ τν πρχουσαν οσαν χρτο ς τε τς πποτροφας κα τς λλας δαπνας· περ κα καθελεν στερον τν τν θηναων πλιν οχ κιστα. Φοβηθντες γρ ατο ο πολλο τ μγεθος τς τε κατ τ αυτο σμα παρανομας ς τν δαιταν κα τς διανοας ν καθ’ ν καστον ν τ γγνοιτο πρασσεν, ς τυραννδος πιθυμοντι πολμιοι καθστασαν, κα δημοσίᾳ κρτιστα διαθντι τ το πολμου δίᾳ καστοι τος πιτηδεμασιν ατο χθεσθντες, κα λλοις πιτρψαντες, ο δι μακρο σφαλαν τν πλιν.
Θουκυδίδου, 6,15.1-4
Λεξιλόγιο
διατίθεμαι: διαχειρίζομαι
σφάλλω τὴν πόλιν: λεηλατώ/καταστρέφω την πόλη

ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ

1.      Να μεταφράσετε το κείμενο.     Μον.20
2.      Να γράψετε τους τύπους που ζητούνται:
·         λκιβιδης: την κλητική του ενικού αριθμού
·         διφορος: τη δοτική του ενικού αριθμού στο θηλυκό γένος
·         πιθυμν: την ονομαστική του ενικού αριθμού στο ουδέτερο γένος
·         κιστα: τους υπόλοιπους βαθμούς
·         τ: τη γενική του ενικού αριθμού στο ίδιο γένος
·         παριντες: τον αντίστοιχο τύπο στον αόριστο β’
·         μνσθη: το β’ ενικό προστακτικής του ίδιου χρόνου
·         λπζων: το απαρέμφατο του μέλλοντα
·         καθστασαν: το α’ ενικό του ίδιου χρόνου
·         πιτρψαντες: το β’ ενικό προστακτικής του παθητικού αορίστου β’
ΜΟΝΑΔΕΣ 10
3.      Κλεινου, τ πολιτικ, φελσειν, πολμιοι, δίᾳ: να χαρακτηρίσετε τους τύπους ως προς τη συντακτική τους λειτουργία στο κείμενο.
ΜΟΝΑΔΕΣ 5
4.  τν δ θηναων παριντες ο μν πλεστοι στρατεειν παρνουν κα τ ψηφισμνα μ λειν: να μετατρέψετε τον πλάγιο λόγο σε ευθύ.
ΜΟΝΑΔΕΣ 5






















Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου